Knapp sechs Jahre sind seit der letzten regulären Veröffentlichung von Beach Fossils ins Land gegangen. Dazwischen lagen eine Pandemie, eine deshalb verschobene und später nachgeholte Tournee mit Wild Nothing, die Wiederveröffentlichung des Debütalbums zum zehnjährigen Jubiläum und eine ungewöhnliche Compilation namens „The Other Side of Life: Piano Ballads“, die ältere Songs der Band in jazzigen Klavier-Version enthielt.
Gut, dass diese Zusammenstellung - trotz Platz 3 in den Billboard Traditional Jazz Albums Charts - nicht ein Fingerzeig in eine neue musikalische Richtung gewesen ist und „Bunny“ die Rückkehr zum verträumten Bedroom-Pop darstellt. Sehr schön sind die Ausflüge in Richtung Jangle-Pop und Shoegaze geraten („(Just Like The) Setting Sun“, „Anything Is Anything“ und „Numb“).
Dustin Payseur hält bei Beach Fossils die Zügel fest in seinen Händen: Er hat das Album allein komponiert (und dabei erstmals persönlichere Texte, etwa über seine Vaterschaft oder den Kampf eines Familienmitglieds gegen Krebs, geschrieben), produziert und aufgenommen. Zumindest letzteres unter Beteiligung der übrigen Bandmitglieder Tommy Davidson (Gitarre), Jack Doyle Smith (Bass) und Anton Hochheim (Schlagzeug).
„Bunny“ wurde über Bayonet Records, das Label, welches Dustin Payseur mit seiner Partnerin Katie Garcia betreibt, veröffentlicht und ist als CD, Kassette und LP erhältlich. Die Schallplatte gibt es als Powder Blue Vinyl, Cream Vinyl und Watermelon Sorbet Vinyl.
It’s certainly an album that covers a lot of bases. It’s sonically glorious; a culmination of all of the styles the band have showcased throughout their career with a more mainstream edge. It’s lyrically personal and at times profound, with catchy choruses adding a new dimension to the group which will no doubt only bolster their popularity.Yet, besides all of this, ‘Bunny’ is an album that rewards listening with a sense of naivety. Basking in its summery sheen is more than enough to draw pleasure from. But if you allow yourself the time to uncover all of its layers of depth, that glow only becomes brighter.
Most notably, the influence of early shoegaze and the type of English psychedelic rock that came just before Britpop can be felt heavily on several tracks. The washed-out groove of "(Just Like The) Setting Sun" borrows from both Going Blank Again-era Ride and the hypnotic blur of early work by Spiritualized. "Feel So High" is similar, with a slow, bass-driven pace and softly droning melodies that sound like a hybrid of Oasis' mellowest moments and the Verve. It's a new leaf for Beach Fossils, who sound more thoughtful, relaxed, and present on Bunny than they did on their always pleasant but sometimes emotionally vacant earlier material.
This album is easily the most sun-drenched and streamlined Beach Fossils have ever sounded, while retaining all of the band’s wonderful trademark qualities. The bass is as prominent as ever; melodies are as loveably jangly as always. In expanding upon Somersault’s orchestral tendencies, many of the record’s songs emphasise their newfound psychedelic influences. It’s a perfect marriage of vibes (someone let me use this vibe-o-meter plz): the engulfing “(Just Like The) Setting Sun” features some of the most gorgeous swells you’ll hear this summer, while “Numb” ups the soothing sonic dissonance by intertwining its fuzz with warm, spacious melodies. These calming, lingering riffs underscoring all of Bunny are the glue that keeps it all together: whether it’s a cutesy concrete pop cut or a smooth psych-y song, no moment is left unenhanced by warm swathes of guitar.
7,5 Punkte.
AntwortenLöschenTja, Indie halt 5,5
AntwortenLöschen7 Punkte
AntwortenLöschen6,5 Punkte
AntwortenLöschennice, wie der bunny aufm cover: 7,5
AntwortenLöschen