Unter dem etwas martialischen Namen Skullcrusher findet man einerseits - und recht passend betitelt - einen Dresdener Heavy-Metal-Verein und...

Skullcrusher - Quiet The Room


Unter dem etwas martialischen Namen Skullcrusher findet man einerseits - und recht passend betitelt - einen Dresdener Heavy-Metal-Verein und anderseits das musikalische Projekt von Helen Ballentine.

Von intensivem Hardrock könnte „Quiet The Room“ nicht viel weiter entfernt sein und es ist fraglich, ob die Dresdener SkullCrusher irgendetwas mit der Musik von Skullcrusher anfangen können. Die Gitarren sind hier nämlich akustisch und werden meistens fingergepickt und gezupft!

Die in Los Angeles lebende, aber aus Mount Vernon, New York stammende Helen Ballentine wirft einen Blick zurück auf ihre Kindheit im Haus ihrer Eltern, entschleunigt das Tempo der verträumten, sanften Folk-Songs größtenteils ungemein, streut hier ein Banjo oder eine Geige, dort ein Klavier oder elektronische Sprenksel ein. Fertig ist ihr Debütalbum „Quiet The Room“, das auf CD und LP (black Vinyl, in der limitierten Auflage als pink glass translucent Vinyl) erhältlich ist, aktuell bei Metacritic bei 80/100 Punkten steht und Menschen zu empfehlen ist, die Platten von Phoebe Bridgers, Múm und Sufjan Stevens besitzen. Die Mitgliedschaft im SkullCrusher Heavy-Metal-Verein Dresden e.V. ist nicht notwendig.

Skullcrusher kommt nicht nach Dresden, aber nach Berlin und Köln. Das sind die Termine:
10.02.23 Berlin, Silent Green
11.02.23 Köln, Die Wohngemeinschaft 


 


Quiet the Room is magnificent. A spectral aurora of song, a pre-dawn dream captured in voice, piano, and guitar that’s simultaneously sunbeam light and midnight dark, elegant musings on the nature of memory that actually sound like memories. They’re fractured narratives from the raw footage of an alternately misty and illuminated past. On “Whatever Fits Together,” struck by a solitary bass drum, sprinkled with softly rising banjo and lifted by outstretched wings of swooning vocal, Ballentine asks, “Do you ever look back?/Does it fit together?” before mournfully wondering, “What do I want?/Do I want anything?” (…)
Ballentine has shed the veil of her peers’ convention here entirely, creating something quietly uncompromising, unflinchingly strange, and otherworldly. It’s beautiful, moving, and utterly beguiling.


 


In spite of the album’s beautifully washed out, abstract aesthetics, there are plenty of explicitly memorable moments to be found here. Several songs embrace repetition as a means of disintegrating semblances of structure, and the gorgeous and surprisingly expansive instrumentation throughout crafts a soundscape that is persistently engulfing. While Quiet the Room requires multiple listens to truly unfold itself, it overcomes this slight hurdle by being perfect for almost every situation: it’s hazy enough to complement quiet and focused moments, yet carries the depth required for more dedicated listens. Skullcrusher’s first album may not present a doormat saying ‘welcome’ in bold letters, but it presents one of the most rewarding sonic experiences of the year for those willing to open its undefined doors.




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