Pandemiebedingte Tourneeabsagen, die Auflösung des Labels und der Ausstieg von zwei Bandmitgliedern, nachdem man eigentlich nach einem posit...

Slow Crush - Hush


Pandemiebedingte Tourneeabsagen, die Auflösung des Labels und der Ausstieg von zwei Bandmitgliedern, nachdem man eigentlich nach einem positiv aufgenommenen Debütalbum richtig durchstarten wollte. Die belgischen Schuhglotzer von Slow Crush mussten nach „Aurora“ (2018) so einiges umdenken und neu organisieren.

Hush“ heißt nun das zweite Album von Isa Holliday, Jelle Harde Ronsmans, Frederik Meeuwis und Jeroen Jullet, die bei Church Road Records & Quiet Panic Records ein neues Zuhause gefunden haben und gleich sieben (!) unterschiedliche LP-Versionen spendiert bekommen haben. Eine limitierter und schöner als die andere: Die Auflage reichen von 300 bis hin zu 900 Exemplaren und von Splatter bis Swirl Vinyl ist alles dabei. In Deutschland wird es exklusiv sky blue with white and orchid splatter Vinyl geben. 

Über 10 Songs und 46 Minuten hinweg hören wir den beruhigenden Gesang der aus Manchester stammenden Isa Holliday, der von den genretypisch an- und abschwellenden, verhallten Gitarrenströmen umwirbelt und teilweise, bei besonders noisig bis brachialen Stromschnellen, hinfortgerissen wird. In die Gefahr, auf den seichten Gewässern des Dreampop dahin zu treiben, geraten Slow Crush indes nie. 


Opener Drown is serene, evoking feelings of floating in water, Isa Holliday’s dreamlike vocals hiding the struggle just under the surface. That comes to the fore with Blue, its dissonant, lurching opening resonant with emotional turmoil. It straddles the line between gloomy and hopeful, though true to its name settles more in the former camp even in its more serene closing that feels somewhat unsettled. Swoon descends into more nightmarish depths, its faster pace and punchier percussion underscore seesawing guitars. There’s an altogether more distressing atmosphere, one borne of panic and distress. Similarly, Swivel features heavier, noise-flecked tones and pivots carefully into Rêve.


 


Every moment is drenched in such introspective beauty that Hush can feel a tad homogenous at times. Yet, the wonderful nuances prevalent throughout the record shape different personalities for each song, with such uniquities blurring and intersecting throughout. ‘Swivel’ finds its footing in a haunting wave of distortion complemented by a highly effective interplay of reverb-drenched riffs, with Holliday’s voice cutting through the static in a rare moment of vocal clarity: ”I only feel what you want me to feel”. It’s such instances that paint the album’s sentimental aura; the persistently lingering sonic wave connotes tangible sensations of deep longing. The record’s title track and immediate highlight characterises this like none other. ‘Hush’ comprises a driving affair of crashing cymbals and dense interplay between guitar and bass, simultaneously disintegrating and reinventing itself multiple times throughout its six minutes. The song configures its intensities in a unique manner, allowing just enough ambience in between beautifully abrasive moments for the fragile atmosphere to compose itself. 




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