Matt Peters, der Kopf der kanadischen Band Royal Canoe, sowie der Schauspieler und Singer/Songwriter Tom Keenan stecken nicht nur gemeinsam hinter dem Bandprojekt Heavy Bell, sondern teilen auch die Leidenschaft für „By Grand Central Station I Sat Down and Wept“, einen 1945 veröffentlichten Roman von Elizabeth Smart.
Heavy Bell singen ein Loblied auf diesen Roman, adaptieren Smarts Prosa für ihre eigenen Texte und bauen um sie herum zusammen mit Mitgliedern des Winnipeg Symphony Orchestras und weiteren Gastmusikern ein Kammerpop-Kleinod. Der vierzehnteilige Song-Zyklus lässt Streicher, Holzbläser, Piano und einen neunköpfigen Chor groß auftrumpfen und Sufjan Stevens & Co. vor Neid erblassen lässt. Auf zwei Titeln ist Elizabeth Smart selbst zu hören, wie sie Passagen aus ihrem Buch vorliest, aufgenommen rund vierzig Jahre, nachdem sie es geschrieben hat.
The album shifts with the ups and downs of Smart and Barker’s relationship, and even in the most upbeat moments, there’s a foreboding chill, an austerity that comes with gentle reverence for the doomed torment of Smart’s words. “I’ve grown from one shape into another,” they sing on the sprawling and cathartic “O Waste of Moon.”
“The pain was unbearable, but I did not want it to end. It had operatic grandeur,” Smart herself says, reading an excerpt from her book in a 1982 archival recording from CBC’s Morningside which Heavy Bell lays over a piano-driven arrangement.
The most out-there tracks on the record come near the end, such as “I Am Going to Have a Child.” Propulsive, insistent, and theatrical, it’s a radical shift from the album’s heretofore relatively gentle, sing-song-y treatments, and it, along with the soaring final track, “All the Paraphernalia,” seem poised to showcase how By Grand Central Station might translate onto the stage eventually.
In an album full of thoughtful, evocative arrangements, the stand-out has to be “Certainly,” a song that starts out like a Philip Glass track, pivots into a brief splash of indie rock, and then spins into a dizzying round, Peters’ and Keenan’s voices lapping over one another. It’s brilliant, intoxicating and unsettling — a perfect tribute to Smart’s beautifully complicated By Grand Central Station I Sat Down and Wept.
(CBC Music)
Ich denke, man kann mit Fug und Recht behaupten, dass ich für den Indie/Kammer/Dream-Pop verloren bin.
AntwortenLöschen5,5
Ist mir bei den orchestralen Stellen manchmal zu nah an Musicals (ja, ich weiß, The Divine Comedy auch).
AntwortenLöschen6 Punkte
6 Punkte
AntwortenLöschenSelbst mit Sufjan Stevensschen Maßstäben bemessen: 7,5 Punkte
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