Heute vor neun Jahren gab eine Band namens Sussex Heights Roving Artists Group (benannt nach einem Wohnhochhaus in Brighton) ihr erstes Konzert im Brighton's Hanbury Ballroom. Bis zur Veröffentlichung ihres ersten Albums 'Shrag' auf dem Label Where It's At Is Where You Are (Comet Gain, Help Stamp Out Loneliness, Rose Melberg) dauerte es allerdings noch sechs Jahre und war dann doch 'nur' eine Zusammenstellung mehrerer Doppel A-Seiten Singles aus den Jahren 2006 bis 2009. 2010 erschien das Nachfolgealbum 'Life! Death! Prizes!', ebenfalls auf WIAIWYA.
Aktuell spielen Shrag in folgender Besetzung: Helen King (Gesang), Bob Brown (Gitarre / Gesang), Stephanie Goodman (Keyboard / Gesang), Russell Warrior (Bass) und Andy Pyne (Drums / Gesang). Bob Brown ist einigen vielleicht noch als Bassist von Polak bekannt, die aus der leider viel zu wenig beachteten Band Adorable hervorgingen. Dass Stephanie als Tourkeyboarderin mit den Crystal Stilts unterwegs war sei hier nur mal am Rande erwähnt.
Wie die Vorgänger erscheint 'Canines' auf WIAIWYA, diesmal aber in Zusammenarbeit mit Fortuna Pop! (Allo Darlin', The Pains Of Being Pure At Heart, The Pipettes). Aufgrund des ganzen Namedroppings müsste man sich jetzt eigentlich ein ziemlich gutes Bild von der musikalischen Ausrichtung des Quintetts machen können. Oder auch nicht. Hört und seht selbst in dem von Darren Hayman (sorry, no more namedropping ) gedrehten Video:
They’re melody freaks, clearly. Maintained over the course of an entire album, that’s something of a gift in itself. You could genuinely choose the singles at random – every track here is tailored for the radio and ripe for the indie disco. You prod for weak spots. There are none: eleven songs, exceptional song craft and cohesive to a fault. Canines avoids clever-clever fuck-about-ery. No acoustic laments, no jet-propelled wig-outs. The closing ‘Jane With Dumbbells’ slows the pace (and narrows focus to an unsettling intimacy), its chiming coda reminiscent of the spiralling guitars at the climax of Throwing Muses’ ‘Two Step’, but Shrag play smartly to their strengths. In how it captures both the guttural (the dizzy thrill of its hooks, the ringing guitars, the snare way up in the mix, the overwhelming sea of voices) and the cerebral (its graffiti narratives and their uncommonly heightened wordplay), it achieves a deep and lasting resonance. Awash with ideas, Canines speaks at length and with authority. (thedigitalfix.com)
And then there’s On The Spires of Old Cathedrals, which has officially become the defining moment where Shrag have elevated themselves from being a really like to a band I love. It starts off with business as usual, and then around two minutes in everything drops away leaving the bass and the drums. And then the synths return, and then a guitar line which could have been written by Peter Hook, and for a few moments it’s like a long lost b-side to Perfect Kiss before it’s back to a Shrag track. But it’s not about Shrag ripping off New Order – it’s about the simple ingredients that make up a fantastic indie song. You don’t need orchestral arrangements or singers who could win The Voice. You can create real magic with raw talent and passion. (Brighton Music Blog)
7,5 Punkte
AntwortenLöschenBei mir bleiben unter dem Strich 6 Punkte stehen.
AntwortenLöschenSchöne Grüße von den B52's. 6,5 Punkte
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