Die Freude am fünften Soloalbum von Jenny Lewis hielt sich wohl bei allen in Grenzen. Während die bei Metacritic gesammelten Plattenkritik...

Jenny Lewis - Joy’All


Die Freude am fünften Soloalbum von Jenny Lewis hielt sich wohl bei allen in Grenzen. Während die bei Metacritic gesammelten Plattenkritiker noch auf einen Metascore von 79/100 Punkten kommen, ließen Käufer und Hörer die Sängerin von Rilo Kiley ziemlich im Stich und sorgten für enttäuschende Chartplatzierungen: „Joy’All“ erreichte lediglich Platz 147 in den USA und verfehlte die Charts im Vereinigten Königreich komplett.  

Dabei mangelte es nicht an unterschiedlichen Tonträgern (CD, Kassette und mehreren LP-Versionen (black Vinyl, green Vinyl, red/green Splatter on yellow Vinyl), einem renommierten und vielfach ausgezeichneten Produzenten (Dave Cobb, der auch schon häufig für Jason Isbell and The 400 Unit, Brandi Carlile oder Chris Stapleton arbeitete) oder einer Extraportion Aufmerksamkeit, die das Video zu „Puppy And A Truck“ durch einen Gastauftritt von Harry Styles erhielt:


 


Aber vielleicht liegt es an der musikalischen Ausreichtung des Albums, denn - wie sich bei der Wahl des Produzenten schon erahnen ließ - Jenny Lewis bewegt sich auf dem in Nashville aufgenommenen „Joy’All“ einen deutlichen Schritt in Richtung Americana, 70ies Westcoast-Pop und Country.

Zumindest einem Plattenrichter dürfte „Joy’All“ also Freude bereiten…   


The songs “Psychos”, “Apples and Oranges”, “Essence of Life”, “Cherry Baby” and “Chain of Tears” work the best. They are mostly slower songs, which hold a more satisfying balance of joy and melancholy. Based on her distinctive acoustic guitar, they are able to manoeuvre wordy lyrics while still being melody driven. The common denominator being that they’re the most reminiscent of the old sound. Joy'All ends up being a bit of everything and never establishing a clear enough character. The injection of joy is refreshing yet contrived, and all the simultaneous changes seem too big of an undertaking for her collaborators, who are not able to cultivate her sound.


  


‘Puppy And A Truck’ is a wonderful, carefree blast of storytelling, the innocence of the delivery hiding the sting in the tail: “I was infatuated with an older man / And then I dated a psychopath…” ‘Apples And Oranges’ drops the tempo a little, before easing into the bucolic sunset songwriting of ‘Essence Of Life’. Heartbroken and yearning, it’s a real highlight.
‘Giddy Up’ pivots back towards pop, and truly few do it better. If ‘Cherry Baby’ wonders why “life’s a mystery” then ‘Love Feel’ has the answers, with Jenny Lewis certain in her emotions. An album that is succinct yet also broad in its scope, ‘Joy’All’ closes on a classic feel – the countrified strum of ‘Chain Of Tears’ could easily find its place on Neil Young’s ‘Harvest’ for example.
Her first since 2019’s ‘On The Line’, ‘Joy’All’ finds Jenny Lewis chasing her instincts, working with light and energy. On the closer, she warns “if it ain’t right it’s wrong…” – on ‘Joy’All’ everything feel’s right.


3 Kommentare: