Als Ende 2007 alle Urteile gefällt waren und ausgewertet wurden, stand mit "Good Arrows" ein verdienter Sieger bei Platten vor Gericht fest. Jedoch war dies auch die letzte Zusammenarbeit von Sam Genders und Mike Lindsay, der beiden Gründungsmitglieder von Tunng. Während Sam Genders die Band verließ und sich auf Filmsoundtracks und sein neues Projekt Diagrams konzentrierte, führte Mike Lindsay das Kollektiv fort und fand zudem Zeit für Alben der Projekte The Accidental und Cheek Mountain Thief.
Nach fast 10 Jahren haben sich Genders und Lindsay bei einem Treffen in Reykjavik entweder wieder zusammengerauft oder wieder zu einander gefunden. Unter dem Namen Throws nahmen sie in Island innerhalb eines Monats gemeinsam 10 neue Songs auf, die nur teilweise an die Folktronics von Tunng erinnern ("Silence In Between"). Ansonsten experimentieren sie viel mit Synthesizern ("Knife"), zitieren den Pop der 80er Jahre ("Punch Drunk Sober" klingt schon ziemlich stark nach Propaganda) und Sam singt plötzlich häufig im Falsett, so dass man an Andrew Wyatts Rolle bei Miike Snow denken muss ("The Harbour", "High Pressure").
Für die Streicherarrangements ("Sun Gun, "Under The Ice") sorgten Amiina und Sigurlaug Gísladóttir von múm steuerte den weiblichen Gesangspart bei.
Album des Jahres wird "Throws" nicht werden, aber es macht doch Hoffnung auf eine weitere Zusammenarbeit von Sam Genders und Mike Lindsay, vielleicht bei Tunng.
The first revelation is Genders’ voice, a falsetto croon which rises over spiralling guitars on opening track The Harbour. There’s plenty of variation between the tracks; the squelchy synth stomp of Knife merges into the sparse kitchen sink sci-fi of Sun Gun, Play The Part crackles with strange rhythms and closing track Under The Ice is a story to music, softly spoken with a pulsating beat welling beneath it.
The pair are clearly still able to create tantalizing atmospherics and, combined with some more playful soundscapes, this is an album that ripples with intrigue. As a duo, they bring out the best in each other, with Lindsay’s bed the perfect resting place for Gender’s searching lyrics. Their respective work with Tunng and Diagrams suggests that they don’t need each other to make meaningful music, but it’s reassuring to know that the option is still there.
(Songwriting Magazine)
It isn't nearly as over the top as their previous work, but that doesn't mean it's any less creative or interesting either.
With the exception of songs like 'Silence In Between,' the duo have moved on from the freak-folk of Tunng and have instead turned their attention to exploring everything from eccentric-pop on 'Punch Drunk Sober' and glitchy electronics on 'Bask' to oddball psych experiments on 'Play the Part.'
The eerie spoken-word 'Under the Ice' and the piano-led breakup song 'Sun Gun' sees them moving into more cinematic spaces with breathtaking string arrangements provided by Amiina, coaxing just the right amount of tension and melancholy out of each song. Though it may take a few listens to reveal itself, Throws is a playful and inventive album that reveals little rewarding moments with each spin.
(The 405)
Mittelmäßig oder schlecht können die gar nicht - auch wenn sie sich hier teilweise diesbezüglich Mühe geben. 7 Punkte
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