Aufgrund der Tatsache, dass die russische Band Pinkshinyultrablast mittlerweile zu einem Trio geschrumpft und die Sän...

Pinkshinyultrablast - Miserable Miracles




















Aufgrund der Tatsache, dass die russische Band Pinkshinyultrablast mittlerweile zu einem Trio geschrumpft und die Sängerin nach Los Angeles verzogen ist, ergeben sich zwangsläufig Veränderungen für deren drittes Album. Die verbliebenen Mitglieder, Lyubov (Gesang), Rustam (Synthesizer) und Roman (Gitarre), mussten daher neue Wege der künstlerischen Zusammenarbeit erproben, so dass für „Miserable Miracles“ die Anleihen bei Shoegaze, Noise, Alternative und Prog-Rock außen vor blieben. Statt dessen tauchen Pinkshinyultrablast nun tief in die Welten der 80er Jahre ein und kombinieren Dreampop, Synthpop und New Wave. Cocteau Twins und Stereolab sind in Plattenkritiken häufig als Referenzen zu lesen, die Band selbst nennt sowohl Krautrock („Triangles“) als auch J-Pop („Taleidoscope“) als Einflüsse.

Den Erfolg von „Everything Else Matters“ - 2015 Platz 55 bei Platten vor Gericht mit 7,375 Punkte - konnten Pinkshinyultrablast 2016 mit „Grandfeathered“ nicht ganz wiederholen (6,750 Punkte). Was jedoch wieder aufgegriffen wurde, ist die schöne Vinyl-Gestaltung durch ihr Label Club AC30, denn „Miserable Miracles“ gibt es in drei limitierten Auflagen käuflich zu erwerben:

  • "Polka Madness" (clear w/pink streaks) 180g Vinyl LP (100 Stück)
  • "Passing Breeze" (green & pink colour in colour) 180g Vinyl LP (200 Stück)
  • "Splash Wave" (blue & yellow side a & b effect) 180g Vinyl LP (500 Stück)





This seems to be this band’s most confident work yet, just listen to the very first song on the record. “Dance AM” starts off with a boisterous alarm tone that eventually gives way to a swaddling blanket of keyboards and scattered drum machines. The first released single of this third project is also a stand out sounds like it is about to break into a monster 80’s anthem made for puffy hair and shoulder pad parties. Where it diverges from this nostalgic sound is the addition of Lyubov Soloveva, her aerial voice remains in flight throughout the record. Perhaps the most reflective piece on this third full length project is “Triangles,” channeling a Japanese anime listening aura, followed by a lucid bridge with a whirlpool of sound. Throughout the remainder of the album, however, some of it falls flat. With a couple of short instrumental tracks like “Earth and Elsewhere” and “blue Hour” many of the compositions are too hard to separate.
(Soundblab)




(…) Eray’s opening haze burns out to reveal stark, staccato drums, an urgent, discordant Juno lead and almost Orbital-esque bassline, providing a fine touchpoint for Blue Hour and Earth and Elsewhere’s tech-purist soundscapes: think Aphex Twin’s Ambient Works II. They're a fine addition, though an indulgence amid an album of otherwise brilliance.
Things return to scintillating form for the closing trilogy, with Taleidoscope’s 8-bit disco providing a second album highlight, and closer Looming rediscovering the guitar-led garrulousness which has defined their discography to date. The latter is a fine revisit, though with Miserable Miracles proving to be such a halcyonic masterpiece, it’s impossible to imagine them taking us anywhere other than deeper in to this new-found dream.
(The Skinny)

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