Montag, 25. August 2014

Gemma Ray - Milk For Your Motors



















Die guten Nachricht zuerst: Auf "Milk For Your Motors" wird wieder gesungen! Nach dem (größtenteils) instrumentalen "Down Baby Down" ist auf Gemma Rays sechsten Album wieder ihre Stimme zu hören. Wäre ja auch zu schade gewesen...

Auf 13 Songs in einer knappen Dreiviertelstunde wandert Gemma Ray zusammen mit einigen illustren Gästen - das deutsche Filmorchester Babelsberg, Alan Vega (Suicide), Toby Dammit (Iggy Pop), Deke Leonard (The Man Band), Howe Gelb (Giant Sand) und Fiona Brice (John Grant, Placebo) - durch cineastischen Retro-Pop, der mit Spuren von Blues, Soul und Rock'n'Roll behaftet ist und auch schon vor fünf oder sechs Jahrzehnten durchs Radio hätten wehen oder in einem Film von David Lynch Verwendung hätte finden können.

Albumhighlights sind die äußerst eingängigen "Shake Baby Shake" und "Buckle Up" sowie das düstere "Desoto". Nicht zu vergessen "Motorbike", das neben einer Fuzz-Gitarre und einer bedrohlich pluckernden Drum-Machine auch noch den Gastauftritt von Alan Vega zu bieten hat, und das Soundtrack-artige und von Streichern getragene "Rubbing Out Your Name".   




Wir würden nun zu den schlechten Nachrichten kommen - wenn es denn welche gäbe. Denn "Milk For Your Motors" ist das bisher stärkste Album von Gemma Ray!

Das geht bereits beim Opener, dem bluesigen Pop-Walzer „The Wheel“, los und setzt sich nahtlos bei Stücken wie „Shake Baby Shake“ und „The Right Thing Did Me Wrong“ fort. Gemma Ray beweist auch diesmal wieder ein glückliches Händchen, wenn es darum geht, wunderbar dramatische Popsongs zu kreieren, die immer auch eine gewisse mystische und dezent undurchdringliche Aura umgibt.

Sie hat, unter anderem bei Lee Hazlewood, genau studiert, wie die „dunkle“ Seite des Pop funktioniert. Entsprechend süchtig machen Nummern wie „Buckle Up“ oder das in einen angemessenen Retrosound gekleidete „When I Kissed You“, eine wunderbar bittersüße Ode an die ewige Liebe.

Gemma Ray landet soundtechnisch mit Milk For Your Motors ziemlich genau zwischen Down Baby Down und ihrem 2012 veröffentlichten Album Island Fire. Keine schlechte Ausgangsposition, um von dort aus ein paar kleine Ausflüge in Richtung Country („Waving At Mirrors“) oder gepflegter Melancholie („Desoto“) zu unternehmen.
(Musikexpress)


Thematically, all the songs on Milk And Motors would seem to either depict the commencement of relationships or their conclusion, while on occasion almost acting as the vessels of premonition for future events, such is the strength of Rays’ songwriting. The album starts with a the hard, mean, rock breaking blues ‘The Wheel’, which perhaps depicts the trials and tribulations required keep a relationship on course, while acknowledging that one day it will, for whatever reason, eventually end. The relentless grind of the main riff gives way to a beautiful piano interlude that brings some light into this foreboding blues. The mood lightens for the next three Ray compositions – the sexual, self proclaimed ‘volcano pop’ that is ‘Shake Baby Shake’, the jaunty Shadow Morton style bubblegum pop of ‘Buckle Up’ and the 50s guitar flavoured romantic reminiscences of ‘When I Kissed You’.

The highly propulsive ‘The Right Thing Did Me Wrong’ blends the exotic sounds of Les Baxter with 60s popular song, providing a glamorous backdrop for Ray’s cheerful lament. Side One of the album (yes, Milk For Your Motors is thankfully available as a vinyl LP) concludes with a heartfelt but hushed celebration of domesticity, featuring some gorgeous guitar work from Ray.

Side Two of Milk For Your Motors is an altogether darker affair, arguably the darkest songs Ray has yet recorded. ‘Desoto’ is a stunning essay of despondency, underpinned by Ray’s twanging guitar steadily building to an ominous piano outro. Wry black humour dominates Ray’s ‘Waving At Mirrors’, a sick tale of a fatal accident that could be read as a fabulous putdown of our narcissism-possessed society, which musically carries faint echoes of soulful gospel.

The tense and theatrical ‘Motorbike’ takes the Shangri-Las’ ‘The Leader Of The Pack’ on a trip to hell, with a vital cameo from Suicide’s front man, Alan Vega. The result is the best song Alan Vega and Martin Rev never wrote; the faultless intermingling of doomed girl group romantic pop and avant-garde ‘punk’. As with many of the other songs on Milk For Your Motors, the sweet fragility of Ray’s emotional vocal delivery compliments perfectly the hard-edged material she has written. And when Vega lets rip with a ‘Frankie Teardrop’-style scream a minute before the end of the song, an Evil Knievel lift-off is achieved.

‘Out In The Rain’ is a powerful ballad of rejection that would not have been out of place in The Doors songbook, while ‘Rubbing Out Your Name’ swells with sadness buttressed by a beautiful John Barry–style string arrangement. The record closes with a return to the light, with the redemptive strains of the joyful Velvets inflected ‘Old Love’.
(Louder Than War)



Gemma Ray in Deutschland:

19.09.14 Magdeburg, Volksbad Buckau
08.10.14 Berlin, C-Club
09.10.14 Wetzlar, Franzis
11.10.14 Stuttgart, 1210
13.10.14 München, Milla
14.10.14 Hannover, Lux

3 Kommentare:

Dirk hat gesagt…

Ihr bisher bestes Album, oder?

7,5 Punkte

Ingo hat gesagt…

Mit "Sixties Pop" kommt man bei mir nicht auf mehr als 6 Punkte.

U. hat gesagt…

6,5 Punkte.