Sonntag, 8. Dezember 2013

Tanya Donelly - Swan Songs Series Vol. II


















Was wäre passender zum 2. Advent als der 2. Teil von Tanya Donellys "Swan Song Series"?!

Gleich 6 Songs präsentiert und Tanya Donelly auf "Swan Songs Series Vol. II". Während der von David Brophy mitkomponierte Song "Still" eher behaglich und wenig spektakulär eröffnet, folgt mit "Mary Magdalene In The Great Sky", das in Zusammenarbeit mit Brian Sullivan (Dylan In The Movies) entstand, ein Highlight unter all diesen Songs, das sich nahtlos in das leider unterschätzte und zu wenig beachtete Album "Lovesongs For Underdogs" (1997) einfügen würde. Mit "Why So Sad" schließt sich eine akustische Ballade an, die textlich auf einem Gedicht von Rick Moody basiert und zu der Carrie Bradley (The Breeders) und Sam Davol (The Magnetic Fields) Geige und Cello beitragen.
"Making Light" und "Miranda (Pacifically)" setzten auf den Einsatz von Trompeten bzw. Mandoline, können das Niveau der beiden vorherigen Titel jedoch nicht ganz halten. Mit "The Law" folgt erstmals die Interpretation einer Fremdkomposition, denn der Song stammt ursprünglich von Leonard Cohen und wurde von Tanya Donelly und Dean Fisher abends mit Garageband aufgenommen, nachdem Kinder und Tiere bereits "zu Bett" gegangen waren.      

Fazit: Die Songs "Mary Magdalene In The Great Sky" und "Why So Sad" sind ausnahmslos zu empfehlen und hätten sehr gut auf ein fünftes Soloalbum von Donelly gepasst.

Das Cover der EP stammt erneut von Sue McNally und trägt den Titel "14.6 Miles". "Swan Songs Series Vol. II" kann man über die Bandcamp-Seite von Tanya Donelly für $5 in digitaler Form käuflich erwerben.


“Still” opens the six track EP quietly with a hushed ballad that quietly plinks the guitar and piano along in a shoop-shoop while the guitar that I always call “The Spaghetti Western” guitar gives the track a notable Cowboy Country vibe. It’s a pretty introduction but “Mary Magdalene In The Great Sky” elevates proceedings with its pacey acoustic rock that Tanya has stamped her authority all over for many years shining through. There’s catchy riffs, Donelly-esque vocal call outs and embellishments throughout the track. It’s a testament to the track that each verse and coda have a strong enough riff and melody to make the song feel like it’s crammed with choruses. “Why So Sad” then takes things into a darker rumble with a track that would have fitted perfectly on the “Beautysleep” album. It has thick cello underpinning dark whispery vocals and I love the way how Tanya let’s the track have space when it hits the choruses and then allows the build ups before breaking into each verse. It’s a cleverly constructed track that I really dig.

“Making Light” continues with a real Country Desert vibe. There’s Mexican styled trumpets and heavy guitar riffs whilst Tanya sings her heart out. The main riff is superb with the strong guitar lead and vocal cry out. In one of the very few musical crossovers that my mother and I have in common, she always likens Donelly’s music to the music when the Ice Cream lady used to come out in the 80s and early 90s in the cinema. This song is about as close to that analogy I could vaguely get! Awesome number. “Miranda (pacifically)” takes a mandolin and gently sways away in a Hawaiian inspired track with some absolutely gorgeous imagery. Seas, shells, messages in bottles and waves washing away relationships against rocks. It’s a piece that relies heavily on Tanya’s voice and she nails it. “The Law” closes the EP with a Leonard Cohen cover. Everytime I then hear a Cohen original I realise how much I love his songs when they aren’t being performed by him and this is no exception. Smoky, husky, taut and dry, it’s a really interesting choice and fits into the theme of the music well.
(Higher Plain Music)