Vor drei Jahren veröffentlichten Autoheart ihr Debütalbum "Punch", das mit "Agoraphobia" den Spitzenreiter der Kategorie "stärkste Songs des Jahres, von denen so gut wie niemand Notiz nahm" im Angebot hatte. Nun lässt sich der Nachfolger "I Can Build A Fire" über die Bandcamp-Seite des Trios käuflich erwerben, erneut leider nicht als LP.
Jody Gadsen (Gesang, Gitarre), Simon Neilson (Piano, Keyboards) und Barney JC (Gitarre, Bass) orientieren sich auf den 11 neuen Songs noch stärker am tanzbaren Synthie-Pop der goldenen 80er und beschreiben dies Augen zwinkernd so: "We were hoping for Giorgio Moroder meets John Carpenter but it’s probably more Erasure meets ABBA via Limahl’s The NeverEnding Story, which is basically the best song released during the ’80s."
Vielleicht hätte man als Referenzen auch Yazoo, Howard Jones, Thompson Twins oder Fleetwood Mac nennen können und würde damit eben so richtig liegen. Auffallend oft wird bei aktuellen Reviews die Stimme von Jody Gadsen herausgestellt, die unvoreingenommenen Hörern eine geschlechtliche Zuordnung nicht ganz leicht macht. So liest sich das dann bei Echoes And Dust:
"It wouldn’t be right to go any further in an Autoheart review without now bringing attention to Jody’s magnificent vocal style. Evoking Tracy Chapman, his voice is beguiling, almost genderless, but always compelling. If you’ve never heard Autoheart before, please take a moment to listen to any of their songs right now. Go on, this can wait.
Have you done so? Good.
I’m right, aren’t I? That voice is gorgeous."
Neben den Singles "Oxford Blood" und "Possibility" würde ich "Before You Came" und das abschließende "Joseph" empfehlen, das zunächst in drei unterschiedlichen Fassungen existierte, die dann für eine epische, fast 6-minütige Version miteinander verbunden wurden, und, wie einige andere Songs auch, in Zusammenarbeit mit der Berliner Singer/Songwriterin Anne Haight entstanden.
Lead single ‘Oxford Blood’ is a powerful electro-based song, led by Gadsden’s poetic vocal and the backing of Berlin based singer songwriter Anne Haight. “We need a lot of love to combat the evil – lying in a bathtub hoping for a miracle” runs the lyrical hook. It’s magical. Almost-title track ‘We Can Build A Fire’ in contrast pounds along to a rhythmical beat. The use of the metre and pace of the lyrics as a counterpoint to the music is one I have always loved, and ‘We Can Build A Fire’ uses this perfectly. “In my assassination there are constellations lighting up the sky above, the night is full of love” – the words themselves are less important in this song than the texture they create. Then there is the most gorgeous ballad you could wish to hear. Gadsden wrote ‘Before You Came’ for his boyfriend Matt, and sent it to him on Christmas Day. You can quite understand why this is his favourite track on the album. Here the lyrics mean everything. “On the day before you came – Every view I ever saw was never good enough, there was little in my life that I was proud of”. Beautiful stuff.
(Shining The Light)
6,5 Punkte
AntwortenLöschen7,5 Punkte
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