The Reds, Pinks & Purples - The Past Is A Garden I Never Fed


Ein Song auf dem neuen Album von Glenn Donaldson trägt den Titel „The World Doesn’t Need Another Band“ - die Plattenrichter könnten das ähnlich sehen, denn es gibt ja bereits The Reds, Pinks And Purples, was vollkommen ausreichend ist, wie ein Blick auf das Abschneiden der bisher hier vorgestellten Alben verdeutlicht:
2020: Platz 32 für „You Might Be Happy Someday“ (7,667 Punkte) 
2021: Platz 65 für „Uncommon Weather“ (7,375 Punkte) 
2022: Platz 19 für „Still Clouds At Noon“ (7,833 Punkte) 
2022: Platz 17 für „Summer At Land’s End“ (7,833 Punkte) 
2022: Platz 4 für „They Only Wanted Your Soul“ (8,167 Punkte) 
2023: Platz 16 für „The Town That Cursed Your Name“ (7,875 Punkte) 
2024: Platz 41 für „Unwishing Well“ (7,625 Punkte)
2024: Platz 5 für „This Is Adult Art School“ (8,167 Punkte)

Dieser kontinuierliche Strom an Veröffentlichungen versiegt auch dieses Jahr nicht, denn Glenn Donaldson hat noch einmal nachgeschaut und festgestellt, dass von den über 200 Songs, die er in den letzten sechs Jahren geschrieben hat, der ein oder andere noch keine physische Veröffentlichung erfahren hat, was daran lag, dass The Reds, Pinks And Purples zwischendurch auch immer wieder digitale EPs herausbringen. „The Past Is A Garden I Never Fed“ schließt optisch und akustisch ans bisherige DIY-Oeuvre von Donaldson an und bietet melancholisch-niedergeschlagenen, jangelnden Gitarrenpop („I Only Ever Wanted To See You Fail“, „Your Cult Is On Fire“) und zwischendurch dürfen The Reds, Pinks And Purples auch immer wieder lärmen und schrammeln („The World Doesn’t Need Another Band“, „You’re Never Safe From Yourself“, „My Toxic Friend“).

„The Past Is A Garden I Never Fed“ ist als CD unl LP (neon pink Vinyl) erhältlich.


 


From the first clatter of drums and squalling guitars on The World Doesn’t Need Another Band, we are in the familiar territory of lo-fi textures, chiming guitar chords, and vocals that feel like overheard monologues. Donaldson’s singing is less about fronting a band and more about wistfully narrating a life. Even the more energetic cuts (I Only Ever Wanted To See You Fail, Your Cult Is on Fire) carry that reluctant acceptance that defines his songwriting.
The album moves with a rhythm that reflects its subject matter of day jobs, toxic friends, inner demons, and minor transgressions. Slow Torture Of An Hourly Wage feels like a thesis statement: its skipping drums and stabbing guitar chords conjure the numbing grind of precarious employment, while the keys briefly suggest something loftier. Elsewhere, You’re Never Safe From Yourself channels that anxious propulsion into something anthemic, as the drums push the song forward with a purposeful urgency.
But it is the quieter moments that linger. Richard In The Age Of The Corporation offers a Jarvis Cocker like study in weary observation, with circling guitar lines and lawyerly poise. And the final track, There Must Be A Pill For This, stands out for its finger-picked acoustic guitar, echoing vocals, and abrupt end that feels like the title is a question left hanging.




0 Comments