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26. September 2023

Teenage Fanclub - Nothing Lasts Forever


Nichts währt ewig, manches ist aber zeitlos. So wie das zwölfte Studioalbum von Teenage Fanclub. Wohlig-warmer Folkrock und melancholisch-melodiöser Janglepop zu mehrstimmig-harmonischen Gesang und akustischen Instrumenten, die aber gelegentlich mit Bläsern oder unterschwelligen Keyboard-Klängen angereichert werden, machen „Nothing Lasts Forever“ aus. 

Bei der 1989 gegründeten Band sind nur noch selten Feedbacks oder die E-Gitarren laut und lärmend zu hören („Foreign Land“). So ist das nunmal im Herbst der Karriere und diese Jahreszeit passt auch sehr gut zu einem auch textlich nachdenklichen Album, durch das immer wieder ein optimistischer Hoffnungsschimmer scheint („Back To The Light“). 

„Nothing Lasts Forever“ kann zwar an die Höhepunkte im Schaffen des Teenage Fanclub (von „Bandwagonesque“ (10991) bis „Songs From Northern Britain“ (1997)) nicht heranreichen, braucht sich aber vor keinem ihrer späteren Alben zu verstecken. Häufig sind es die längeren Songs, die beim Teenage Fanclub einen besonderen Zauber und Sog entwickkeln, so auch diesmal beim abschließenden siebenminütigen „I Will Love You“.

Für die Aufnahmen kehrten Norman Blake, Raymond McGinley, Francis Macdonald sowie Dave McGowan und Euros Child in die Rockfield Studios in Wales zurück, in denen sie vor über zwei Jahrzehnten bereits „Howdy!“ aufnahmen.  

Nothing Lasts Forever“ ist als CD und LP (black Vinyl, translucent red Vinyl, silver Vinyl, half silver/half black Vinyl) erhältlich.

Teenage Fanclub in Deutschland:
24.10.23 München, Kranhalle
25.10.23 Berlin, Heimathafen
26.10.23 Hamburg, Nochtspeicher
27.10.23 Köln, Kulturkirche




 


It's an uplifting vibration they conjure on the opening "Foreign Land," in which their slinky, fuzz-tone psych-guitar riffs frame Blake's lyrics about moving on from the past. He sings, "My heart was like a stone/But now it's beating brightly/The past's a foreign land/I did my best, you understand." The song nicely evokes the group's late '60s Laurel Canyon folk-rock influences and perfectly sets up the tone of what's to come. Equally soft-focus, organic textures follows as on the Todd Rundgren-esque "I Left the Light On," the piano-driven "Self Sedation" with its Paul Williams-meets-the Beach Boys vibe, and the shimmering "Middle of Mind" whose poetic melody and spectral synthesizers bring to mind Pink Floyd ballad. We also get the crunchy guitar sparkle of "Tired of Being Alone" and "Back to the Light," both of which recall the band's classic Grand Prix and Songs From Northern Britain albums. With Nothing Lasts Forever, Teenage Fanclub have made a poignant, delicately rendered rumination on the passing of time and the enduring promise of love, all of which underscores the timeless lyricism of their work.




 


Overall, though, Nothing Lasts Forever is characterised by Blake’s return to careful optimism. In the percussive, piano-led Self-Sedation, he turns McCartney-esque while quoting William Blake’s Auguries Of Innocence (“‘Some are born to endless night’/I’d say my namesake got that right”). In Back To The Light, the band brilliantly circle back to their primary Big Star influence as Blake joyously details the ending of a gig and the sheer wonder of jumping back on the tour bus before motoring off into the night.
It’s a song that encapsulates Teenage Fanclub in 2023. The years have proven that the deceptive simplicity of their music only increases its potency, working hand-in-hand with their long commitment to the healing powers of brotherhood and melody.


3 Kommentare:

  1. Zum ersten mal lande ich bei Teenage Fanclub unter 7 Punkten (ohne Wertung bisher allerdings "A Catholic Education" (1990) und "The King" (1991)): 6,5 Punkte.

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  2. Bei mir sind es Dank "I Left A Light On" und "I Will Love You" knapp 7,5 Punkte

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