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11. August 2020

Even As We Speak - Adelphi


Manchmal muss man eben etwas länger warten. So auch auf die dritte Auflage des Cologne Popfests, dessen dritter Anlauf mittlerweile auf den 19. und 20. März 2021 terminiert wurde. Hoffentlich können My Life Story, Fear Of Men, Even As We Speak & Co. auch an diesem Termin! 

Manchmal muss man eben etwas länger warten. So auch auf ein neues Album von Even As We Speak. Zwischen 1986 und 1993 veröffentlichten die Australier einige Singles, auf Sarah Records folgte ihr Debütalbum „Feral Pop Frenzy“ (1993) und das war’s dann erst einmal.
Im neuen Jahrtausend wurden eine Singles-Compilation („A Three Minute Song Is One Minute Too Long“, 2005) sowie die drei alten Peel Sessions („Yellow Food: The Peel Sessions“, 2014) der nicht mehr aktiven Band nachgeschoben. Für das New Yorker Popfest fand die Band fast in ihrer ursprünglichen Besetzung (minus Paul Clarke) wieder zusammen und brachte mit der „The Black Forest“ EP  und der „Such A Good Feeling“ Single 2017 auch erstmals wieder neue Musik heraus. 

Nun haben Even As We Speak in der Besetzung Matthew Love (Gitarre, Gesang, Songwriting), Mary Wyer (Gesang, Gitarre), Rob Irwin (Bass), Anita Rayner (Schlagzeug) und Julian Knowles (Keyboards, Gitarre, Produktion) tatsächlich ein neues Album veröffentlicht. „Adelphi“ bietet 10 Songs in rund 40 Minuten, die ihre Indiepop/Sarah Records-Tradition nicht verleugnen können, jedoch keineswegs angestaubt klingen. 




There is a fragile and elegant beauty in Even As We Speak‘s new album ‘Adelphi’ that leaves the listener swooning with bliss. The entire architecture of the album is built on graceful, sweet melodies expressed with a purity and naivety that is endearing and enthralling, and is yet imbued with such a sense of world weariness and melancholia. (…)
‘Adelphi’ is a stunning and most welcome return for Even As We Speak: a band that proves yet again that time does not destroy creativity, that innovation and musical expression is not solely within the purview of the young and that talent does not wither through the years.

  


This extra maturity is represented in a generally dulcet tempo and a sense of cinematic. This essence enables the accentuation of every indie-pop note, every twee-pop side course and the subtle flutter of the jangled melodies seen in stand outs like Child, Blind and Sun to radiate. Equally important, is that this sense of ‘subtle ‘provides the perfect vehicle for Mary Wyer‘s sumptuous vocals to act as a beautiful foundation to the entire album.
As succinctly cited in the release bio, the cult status of this act was undoubtedly arrived at virtue of their tendency to “defy pop contentions” and there is certainly still such a characteristic present.
Tracks like Someone and Signs startle with their dank, electro-pop nuances, Leaves is almost Death by Chocolate level twee-pop and Stronger takes the act into bouncing 60 girl-pop territories. They are all very un-Even As We Speak-like, but then, Even As We Speak have ousually been very un-everything.




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