Crocodiles - Dreamless






















"Irgendwann, da bin ich sicher, gelingt ihnen ein großer Wurf," schrieb ich in meiner 6,5-Punkte-Bewertung für "Boys", dem fünften Album der Crocodiles, und ergänzte noch ein "hier noch nicht".

Legt man nun "Dreamless", benannt nach Brandon Welchez' Schlaflosigkeit, unter der er im Vorfeld der Aufnahmen aufgrund von persönlichen, finanziellen und gesundheitlichen Probleme litt, auf, so ist der Opener "Telepathic Lover" der eingängige Hit, den man auf früheren Veröffentlichungen der Band oft vergeblich suchte. Aber bereits dieser von Synthies geprägte Song zeigt, dass die Zeiten von Noisepop, Shoegaze und Garage Rock erst einmal vorbei sind. Brandon Welchez und Charles Rowell verkleiden sich auf den 10 neuen Songs als Primal Scream und schlafwandeln, wie diese, zwischen Electronica, Sixties Pop, Psychedelica und Madchester Rave umher. 

Immer noch nicht der ganz große Wurf, aber eine spannende Neuerfindung.




On ‘Dreamless’, Crocodiles have put the focus squarely on the psychedelic soundscapes they’ve constructed. There’s a sense that the lyrics are scaffolding, a framework to hang clockwork synths and piano riffs around. The technique works best on the hazy ‘Go Now’, with its pounding bass line and the steady pulse of drums, but at other times the spaces between notes expand too far. In these moments there is little to focus on with such sparse lyrics.
Although the band have tried to challenge their aesthetic on ‘Dreamless’, it’s the moments they return to form that work best. Branching out musically is a bold step that pays off in flashes, but the riff work in ‘Welcome to Hell’ and ‘Jailbird’’s brief guitar solo confirm that, at heart, Crocodiles are strongest with guitars in hand.
(DIY)


But while these 10 tracks might sound crisper and cleaner than before – there are even some tropical, funky vibes to be found in both Maximum Penetration and Welcome To Hell – Crocodiles remain as gloweringly gloomy as ever. I’m Sick is a vicious, snarling song full of longing and regret, Jumping On Angels – despite the upbeat piano leitmotif it’s built upon – is dark, ominous and sinister, and Jailbird descends into a moody swirl of psychedelic, creepy sound. While this doesn’t mark a new beginning for the band, it nevertheless represents a step down a different path that they’ll hopefully continue to follow.
(Record Collector)




Kommentare:

Olly Golightly hat gesagt…

6,5 Punkte

Dirk hat gesagt…

Das Primal Scream Album ist aber ein wenig besser. 6,5 Punkte

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