Wächst The Tallest Man On Earth auf seinem aktuellen Album über sich hinaus? Zumindest wird der Schwede Kristian ...

The Tallest Man On Earth - Dark Bird Is Home
























Wächst The Tallest Man On Earth auf seinem aktuellen Album über sich hinaus? Zumindest wird der Schwede Kristian Matsson auf nahezu jedem Titel von "Dark Bird Is Home" von einer kompletten Band begleitet, so dass der einsame Singer/Songwriter mit seiner Akustikgitarre nur noch partiell zu finden ist, etwa auf den ersten 3 Minuten des Titelsongs, der auch als zweite Single ausgewählt wurde und die zahlreichen Bob Dylan Vergleiche weiterhin rechtfertigt. Nach dem Hören von "Dark Bird Is Home" surren einem jedoch nun auch Namen wie Don Henley, Bruce Springsteen und Bruce Hornsby im Kopf herum. 

Ansonsten wird der schlichte Folk nun von Piano, Keyboards, Streichern, Bläsern und Schlagzeug verstärkt, wodurch die Gefahr der Monotonie nach zuvor drei Alben ("Shallow Grave", 2008, "The Wild Hunt", 2010, und "There's No Leaving Now", 2012) gebannt  wurde. Gleich zu Beginn des Albums fängt "Fields Of Our Home" an, sich durch langsam einfließende Keyboard-Klänge und anschwellenden Chorgesang aufzuplustern. Ein Zustand, der nahezu über den gesamten Verlauf der Platte beibehalten wird. Verloren werden damit ein wenig die intimen Momente, aber The Tallest Man On Earth strebt, so lassen es die ausgewählten Konzertorte  vermuten, offensichtlich auch nach Größerem. Den passenden Sound dazu hat er nun.

The Tallest Man On Earth spielt neben dem Roskilde Festival zuvor auch beim Best Kept Secret, Hurricane und Southside Festival. Im Herbst folgen weitere Konzerte:

12.10.15 Köln, E-Werk
13.10.15 Berlin, Huxleys neue Welt
14.10.15 Wien, Arena
16.10.15 Zürich, Volkshaus
  



Beginning with “Fields of Our Home,” a modest guitar strum ditty is accompanied by Matsson’s more steadied vocals, then slowly, methodically, horns, piano, keys, synthesizers, and shadowy vocal harmonies join the tune. It’s a subtle introduction into the more experimental woodshed the Tallest Man now finds his creative armaments hiding. By the second track, “Darkness of the Dream,” a full rhythm section, piano and various other stringed accouterments have joined the party, and Matsson’s suddenly crafted himself a hymnal of angelic-sounding acoustic pop.
Deftness of that wizardly fingerpicking rumbles in reverb-filled resonance on “Singers,” a classic Tallest Man track if there is one on Dark Bird, pecking out melodic acoustic guitar flurries with bassoon and strings. Matsson’s lyrics opine the plight of the songsmith, as he sings, “Guess we’re only in beginnings of our silence to return/I rise above it and I feel a little lighter/Guess we’re always in destruction of the little things we’d learn/But we’re only gone like singers.” Here, the opaqueness of the theme accentuates its darkness. Even buried as it is in a more vibrant soundscape of an album, Dark Bird is a devastatingly personal listen, much more so than his stripped-down efforts.
If Side A is the coming to terms with the darkness, Side B is Matsson confronting and attempting to overcome, his dark bird making that final turn toward the safety of home. “Sagres” is a gorgeously arranged pop song, lunging at understanding the demons, each verse a kind of plea for help, bookended by a sweeping retort of “come on, come on.” (...)
The beautifully plotted “Timothy” is another opportunity to gush at Matsson’s sudden affinities for radio-worthy folk-pop akin to the Decemberists before a return to the back porch pickin’ of “Beginners,” the On the Road-styled wanderlust romances of “Seventeen,” and the plaintive guitar/vocal bookend title track.
Of course, the grandiose nature of Dark Bird yearns for the perhaps hyperbolic assessments certain to be thrust upon it. Such is the plight of any poet: the inevitability of being misunderstood. One thing is for sure, though—as charismatic as Matsson’s Tallest Man on Earth has become over the last decade, he’s showing even more signs of timelessness as the fruits of his craft ripen.
(Paste Magazine)


4 Kommentare:

  1. Trotz kleiner Highlights wie 'Sagres' kommt der Tallest Man bei mir mal wieder nicht über 6 Punkte hinaus.

    AntwortenLöschen
  2. du banause ;)
    mindestens 8 Punkte

    AntwortenLöschen
  3. Das Album hat durch das Live-Erlebnis etwas hinzu gewonnen.

    7 Punkte

    AntwortenLöschen