Was hat Dan Mangan doch für aufregende Jahre hinter sich! Erst belegt sein Album " Nice, Nice, Very Nice &quo...

Dan Mangan + Blacksmith - Club Meds























Was hat Dan Mangan doch für aufregende Jahre hinter sich! Erst belegt sein Album "Nice, Nice, Very Nice" den dritten Platz bei Platten vor Gericht, dann bekommt er zwei Juno Awards überreicht (New Artist Of The Year und Alternative Album Of The Year für "Oh Fortune") und zwischendurch wird er auch noch Vater. Kein Wunder, dass er sich davon erst einmal erholen musste und 2013 eine Auszeit verkündete.

Mittlerweile schreiben wir das Jahr 2015 und der kanadische Singer/Songwriter kommt mit Band (John Walsh, Gordon Grdina und Kenton Loewen) und neuer musikalischer Ausrichtung zurück. Als Dan Mangan + Blacksmith veröffentlichen sie "Club Meds" und begeben sich mit Synthesizer-Klängen und Loops auf experimentellere und komplexere Gefilde des Indierock. Das düstere "Mouthpiece" dürfte aufgrund seiner relativ klaren Strukturen noch am ehesten an Mangans frühere Alben erinnern. Wer hätte beim Erscheinen der Single "Vessel" schon geahnt, dass dies der eingängigste von 11 Songs sein würde?!

Ansonsten wird es deutlich ungewöhnlicher und vielleicht auch spannender, denn es dauert länger, bis man dem Kern der Songs aus die Schliche kommt. Manchmal gelingt dies auch gar nicht, bleiben die Titel zu abstrakt. Wären Radiohead nach "OK Computer" nicht auf elektronische Abwege geraten, so hätten wir vielleicht Songs wie "A Doll's House / Pavlovia" oder das jazzige "New Skies" von ihnen zu hören bekommen.   




Musically, Mangan transitions nicely into this relatively experimental frame of mind. Opener “Offred” serves up a beautiful dose of guitars and synth-induced atmosphere, with Mangan’s distinctive baritone nicely blending into the chaos. Singles “Vessel” and “Mouthpiece” are the most straightforward tracks of the bunch. Despite the electric guitar arpeggios, “Mouthpiece” feels closest to Mangan’s earlier material, with rapidly strummed acoustic guitars and a fiery chorus. Other highlights include the title track, which boasts whammy pedal effects that make it feel like a moodier cousin of Radiohead’s “My Iron Lung”, and “Kitsch”, a slow-burner so mesmerizing it can be forgiven for initially off-putting lyrics like “Ladies in dresses/ Whores in the bedroom.”

Elsewhere, however, “War Spoils” is a droning snoozer that’s more distracting than mood-setting despite the pretty instrumental flourishes. And sometimes the arrangements feel like they’ve been taken too obviously out of the Grizzly Bear playbook: intricate, ominous chord progressions from uniquely tuned guitars. Despite its mixed offerings, Club Meds is a fascinating and unpredictable new direction from Mangan, surviving its own missteps. A few risks fail, but everything’s more interesting.
(Consequence Of Sound)




Club Meds is a record of craft and honesty, but it’s never preachy, preening or self-important - and that’s its greatest achievement. Indeed, the more fulsome material is often followed by the gnomic, resulting in an interesting push/pull throughout. The abstractive retreats of ‘War Spoils’ and ‘A Doll’s House / Pavlovia’, with lyrics almost dispassionately intoned and buried in a mix of whining synths and muffled strings, sound like the shuffling of medicated patients. Macabre and intriguing at the same time, they save the album from being single paced.

Mangan emerges a songwriter re-energised, unashamedly impassioned and literate, a man unmistakably eager to make a lasting mark. Braced by the impetus of a new collaboration, Club Meds feels like a January day; bleakly bare and unforgiving, but that belies its texture and stark beauty, like an Ansel Adams photograph. It’s a pleasure to hear a group take a step forward on a record of reflection and insight, and whilst it may lack a visceral thrill for some and needs to be approached with a careful ear, many will appreciate the nuance, engagement and depth it offers.
(Drowned In Sound)




Dan Mangan + Blacksmith auf Tour:

09.04.15 Köln, Gebäude 9
14.04.15 München, Strom
15.04.15 Dresden, Beatpol
16.04.15 Berlin, Postbahnhof
17.04.15 Hamburg, Übel und Gefährlich
18.04.15 Bremen, Nordlicht Festival
19.04.15 Heidelberg, Querbeet Festival


4 Kommentare:

  1. Künstlerisch gesehen wahrscheinlich sein bisher bestes Album, aber mich packt es nicht so recht.

    5,5 Punkte

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  2. Sehe ich ähnlich und bekommt von mir daher auch nicht so viele Punkte wie die Vorgänger. 7Punkte.

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  3. Am Ende leider etwas lahm. 7,5 Punkte

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  4. Das nennt man wohl überambitioniert, oder? 6 Punkte

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