Montag, 20. Juni 2011

Damon & Naomi - False Beats And True Hearts



















Während Dean Wareham, ehemaliges Mitglied von Galaxie 500, mit den alten Songs tourt und auch noch seine Projekte Luna und Dean and Britta betreibt, veröffentlichen die zwei übrigen Drittel der Band gemeinsam als Damon & Naomi Platten.

Nachdem es einige Jahre (vier, um genau zu sein) still um Damon Krukowski und Naomi Yang war, feiern sie das 25jährige Jubiläum ihrer musikalischen Zusammenarbeit mit ihrem siebten Album "False Beats And True Hearts". Piano, akustische Gitarren und orchestrale Ergänzungen ergeben mit dem Gesang von Damon & Naomi einen warmen, melancholischen Mix aus Dreampop und 70s Folk für sternklare Nächte am Lagerfeuer. In den besten Momenten werden gar Erinnerungen an Galaxie 500 geweckt ("Shadow Boxing" oder "Walking Backwards" mit seinem Wareham-Gitarren-Zitat) oder man denkt an aktuelle Dreampop-Bands wie Beach House (mit Piano statt Orgel). Jedoch wird auch dem Softrock gehuldigt und süffige Bläser drängen zu oft in Richtung Barmusik oder dudeln jazzig vor sich hin ("Ophelia"). Da wäre insgesamt mehr möglich gewesen...





"Nettles And Ivy" Video

Yet this music’s meant for composure. A slight shift back to mid-period Damon and Naomi marks this year’s album. No false beats, however. Yang’s piano complements these songs, arranged as if on waves that ebb and flow. Krukowski’s drumming was often overshadowed by Wareham’s guitar in Galaxie 500, but his masterful, understated backing provides a solid foundation for “How Do I Say Goodbye”, “Shadow Boxing”, and the appropriately titled “Ophelia”, mirroring a floating world.

“Nettles and Ivy” brings a pricklier sensation, if brief, as it resists its movement slightly, reminiscent of jazz not in its instrumentation so much as its suspension of progress for a beat or two. Kurihara’s guitar sets itself in fluid strums and expressive passages over swaying melodies, punctuated by Yang’s use of silence to emphasize her spare bass playing in “What She Brings”. “Embers” expresses the band’s contemplative preferences, but it benefits from the shreds of guitar crackling under the glow of piano and drums.

“And You Are There” allows Yang’s bass to move about as she sings with assurance. The guitar and drums construct a deceptively spare track that represents the ambiance of these musicians, reminding one of poetry, shorelines and memory. “Helsinki” closes this short selection of songs with a touch of the psychedelic folk which deepened their initial solo work, and the guitar’s regressive patterns underlie a handsome conclusion to a solid album. While I prefer their earlier songs which followed this pattern, nothing on this latest album can be faulted.
(popmatters.com)



1 Kommentare:

Dirk hat gesagt…

Und zu Weihnachten wünsche ich mir eine Galaxie 500 Reunion.

5 Punkte